Een plan voor onze mobiliteit

Het hoeft geen betoog dat er al sinds jaar en dag een probleem is met de mobiliteit in België. De gemiddelde Belg verliest jaarlijks gemiddeld zo’n veertig uur in de file en elke stad heeft zo wel zijn eigen actieplan om de mobiliteit te verbeteren. Het is ook een thema met heel veel vragen naar de toekomst toe. Moeten we overstappen op elektrische wagens en kan ons net dat wel aan? Zijn slimme wagens een optie? Hoog tijd dus om even op een rijtje te zetten wat de uitdagingen en gespreksthema’s rond mobiliteit nu eigenlijk zijn.

Een plan voor onze mobiliteit
© Pixabay.com

De impact van COVID-19

COVID-19 is wat ons leven nu al meer dan een half jaar domineert. Het spreekt dan ook voor zich dat het virus ook betreft mobiliteit een impact heeft gehad. Na een eerste significante daling herstelde de autoverkoop zich zeer snel en tegelijkertijd was er tot 10% minder Co²-uitstoot. Het betekent dat de consument minder onderweg is, de opkomst van thuiswerken is daar niet vreemd aan, maar auto’s nog steeds heel hoog inschat. Een auto staat gelijk met vrijheid. Slimme fabrikanten omarmen deze nieuwe situatie en spelen daar handig op in.

Een jong korps

Opvallend: als het over emissies vanuit het wagenpark gaat scoort België opvallend goed. Dat is eigenlijk niet zo vreemd. Wij zijn een land met een opvallend groot aandeel aan bedrijfswagens. Als je weet dat bedrijfswagens door de band genomen jonger zijn dan wagens voor privégebruik begrijp je meteen dat dit een positieve invloed heeft op de emissies. Net om die reden is de kans ook groot dat we een voorloper zullen zijn op het vlak van de elektrische wagens. Dat gezegd zijnde is onze overheid wel achterop aan het hinken wat betreft initiatieven om elektrisch rijden te stimuleren.

Een plan voor onze mobilitei
© Pixabay.com

Duurzame energie

Een ontzettend belangrijk vraagstuk op het vlak van mobiliteit is wat we als samenleving moeten aanvangen met elektrische batterijen. Deze bevatten immers heel wat schadelijke stoffen voor het milieu. Tegelijkertijd zijn ze onze beste zet voor een duurzame oplossing op het vlak van mobiliteit. Het is om die reden dat er tegenwoordig heel veel geld gaat richting onderzoek naar het hergebruik van elektrische batterijen. Dat is ook iets waar de wetgeving zich niet onbetuigd bij laat: er is een recyclage-efficiëntiegraad die gehaald moet worden. Deze graad, in procent uitgedrukt, wordt stelselmatig naar boven bijgesteld.

De elektrische wagen als standaard: kan dat?

Het is een vraag die soms gesteld wordt: is het mogelijk dat alle Belgen elektrisch opladen? Hebben we daar voldoende elektriciteit voor? Het simpele antwoord daarop is ja. Dat betekent echter niet dat het daarom een goed en voordelig idee is voor iedereen. Logisch zou zijn dat de prijs van het opladen sterk schommelt afhankelijk van het moment en de laadbehoefte voor de markt. Dat brengt natuurlijk met zich mee dat we op een intelligente manier om moeten gaan met onze elektrische bolides. Een goede planning wat mobiliteit betreft is een must en dat zal enkel maar meer het geval zijn.