Sales & Marketing: de verschillen

Marketing informeert en trekt leads en prospects naar uw bedrijf en product of dienst. Verkoop werkt rechtstreeks met klanten om de waarde van de bedrijfsoplossing te versterken om te zetten in klanten. Klinkt simpel toch?

Sales & Marketing de verschillen
© Pixabay.com

Hoewel deze twee zakelijke functies verschillend zijn, hebben ze allebei een gemeenschappelijk doel: prospects aantrekken en omzetten in klanten, om bepaalde inkomsten te genereren. Het blijkt dat organisaties met een Service Level Agreement (SLA) tussen marketing en verkoop drie keer zoveel kans hebben om effectief te zijn – maar verrassend genoeg heeft slechts 26% van de respondenten een formele SLA. Dus, wat doen deze business units en kunnen ze samenwerken? Laten we het verschil tussen verkoop en marketing laten zien en leren hoe u de twee op één lijn kunt brengen.

Sales is een term die wordt gebruikt om de activiteiten te beschrijven die leiden tot de verkoop van goederen of diensten. Verkopers zijn verantwoordelijk voor het beheren van relaties met potentiële klanten (prospects) en het bieden van een oplossing voor prospects die uiteindelijk tot een verkoop leidt. En marketing omvat alle activiteiten die ertoe bijdragen dat u interesse in uw bedrijf wekt. Marketeers gebruiken marktonderzoek en -analyse om de belangen van potentiële klanten te begrijpen. Marketingafdelingen zijn verantwoordelijk voor het voeren van campagnes om mensen naar het merk, het product of de dienst van het bedrijf te trekken.

Er zijn een paar algemene verschillen tussen marketing en verkoop. Marketing richt zijn inspanningen bijvoorbeeld op het grote publiek of grotere groepen mensen, terwijl de verkoop zich richt op kleinere groepen mensen of subgroepen van het grote publiek. Maar hoe verschillen deze twee zakelijke functies nog meer?

Marketing versus verkoop
Om een ​​samenhangend partnerschap tussen marketing en verkoop te creëren, moeten we de kernelementen van elke afdeling begrijpen.

Sales & Marketing de verschille
© Pixabay.com

Werkwijze
Of u nu een marketing- of verkoopplan schrijft, beide bevatten details over de geschiedenis van het bedrijf en de overkoepelende doelen en initiatieven. Vervolgens duiken de plannen in de aspecten van het plan die specifiek zijn voor elke afdeling.
Het marketingplan legt uit wat het product is, wat de prijs is, aan wie het zal worden verkocht en waar het zal worden verkocht. Dit wordt ook wel de 4P’s van marketing genoemd: product, prijs, plaats en promotie. Er worden doelen gesteld, marketingkanalen worden gekozen en er wordt een budget gemaakt voor de campagnes die het marketingteam wil nastreven. Verkoopplannen bevatten details over het verkoopproces, de teamstructuur, de doelmarkt en de doelstellingen. Bovendien bevat het verkoopplan het actieplan, de tools en de middelen die zullen worden gebruikt om deze doelen te bereiken.

Doelen
Wat zijn de belangrijkste doelen die marketing en sales stellen? Beide afdelingen hebben de primaire focus om inkomsten te genereren voor het bedrijf. Het primaire doel van marketing is om het grote geheel te zien en het bedrijf, het product of de dienst en het merk te promoten. Marketingafdelingen zijn verantwoordelijk voor het prijzen van de producten en communiceren hoe het product aan de behoeften en wensen van de klant voldoet. En de doelstellingen ervan zijn vaak de langere termijn, omdat campagnes zich in de loop van vele maanden kunnen uitstrekken. Voor verkoop ligt de focus op het behalen van quota en verkoopvolumedoelen – en deze zijn meestal op kortere termijn. Verkoopdoelen worden vaak maand na maand gemeten. Er worden doelen gedefinieerd en het verkoopbeheer berekent hoeveel hun afdeling, teams en individuele verkopers moeten verkopen om het overkoepelende doel te bereiken.