De economische trends van de komende jaren
De economie is altijd in beweging. Dat heeft te maken met de menselijke natuur, met technologische innovaties en met veranderende culturele paradigma’s. We leven in een wereld van globalisering en digitalisering. Dat betekent constante verandering en een aanhoudende toestroom van nieuwe economische trends. Als zaakvoerder is het dan ook vaak moeilijk om door het bos de bomen te zien. Wat zijn nu echte trends en wat zijn zaken die een stille dood sterven voor ze ooit mainstream worden? We zetten alvast wat trends uit het economisch leven die de komende jaren aan kracht zullen winnen op een rijtje.
Leve de grote concerns
Neem je er een polaroid bij van een winkelstraat een aantal decennia geleden valt én ding meteen op: namen van winkels waarvan je er geen enkel kunt thuisbrengen. Het was de tijd van de kleine zelfstandige die in het eigen dorp of in de eigen stad een zaak uitbaatte. Vandaag de dag is het onmogelijk om nog een winkelstraat binnen te stappen zonder een filiaal van een multinational of een groot concern te zien. Een broodje? Dat is Panos. Goedkope kleding? C&A en H&M staan voor je klaar. Deze trend is al zo goed als onomkeerbaar in de retail maar tast nu ook andere sectoren aan. Boekhoudkantoren, immobiliënkantoren, verzekeringsmakelaars en ga zo maar door. De komende jaren mag je verwachten dat ook in deze sectoren de zogenaamde filialisering zich doorzet.
Weg met productie en diensten
Vroeger was de economie simpel. Je had bedrijven die iets produceerden en je had bedrijven die een dienst aanboden. Vandaag de dag is er een derde speler bijgekomen. Bedrijven zoals Facebook en bol.com. Bedrijven die uitsluitend een platform aanbieden. Ze produceren geen producten, ze verlenen geen diensten. Wat ze wel doen is een platform aanbieden waarmee kopers en verkopers elkaar treffen. Deze zogenaamde platformisering is ook een trend die zich absoluut door gaat zetten de komende jaren.
We produceren te veel: overaanbod
Waar we het grootste deel van ons leven als homo sapiens hebben doorgebracht met onderproductie is dat tegenwoordig net niet het geval. Voor heel wat producten is er meer aanbod dan er vraag naar is. Dit komt omdat de consument meer dan ooit op nieuwe trends springt en de oude vergeet. Het betekent ook dat bedrijven met grote voorraden van bepaalde producten een groot risico lopen.
Iedereen wordt transparant
Informatie achterhouden voor de consumenten is zo oud als de straat. Vandaag de dag is de consument echter van meer dan ooit op de hoogte. De digitalisering heeft het mogelijk gemaakt om de prijs van alle ingrediënten en productieprocessen meteen op te zoeken. Dat betekent dat het verwachtingspatroon van die consumenten ook anders ligt. Ook de opkomst van review-websites hebben daartoe bijgedragen. Het resultaat? Transparantie op elk gebied is de nieuwe norm.
De opkomst van technologie
Eén van de grootste drijfveren van economische veranderingen is technologische verandering. En ook dat is een niet te keren trend. Virtual reality, augmented reality, artificial intelligence, Blockchain. Het zijn stuk voor stuk termen waar je de komende jaren maar best vertrouwd mee wordt.