Selecteer uw marktsegmenten

Zoals u hebt gezien, zijn er veel verschillende manieren waarop een bedrijf zijn markt kan segmenteren, en de optimale methode varieert van het ene product tot het andere. Een goede marktsegmentatie begint met het identificeren van de totale markt voor het product: alle individuen die mogelijk een product nodig hebben en de middelen hebben om het aan te schaffen. De totale markt voor bijvoorbeeld boekhoudsoftware is anders dan de totale markt voor Lego-bouwsets of de totale markt voor kauwgom.

Selecteer uw marktsegmenten
© Pixabay.com

De volgende stap is het identificeren van marketingdoelen die u wilt bereiken met de segmentatiestrategie. Wilt u bewustwording en verkoop genereren in een lokale gemeenschap die nog nooit van uw bedrijf heeft gehoord? Wilt u dat af en toe klanten uw product regelmatig kopen? Wilt u dat loyale supporters dieper in hun portemonnee graven en meer van hun geld uitgeven aan uw goederen of diensten? Uw segmentatiebenadering moet de beste oplossing bieden voor uw specifieke marketingdoelen.

Uw marketingdoelen wijzen u op de segmentatiecriteria die het nuttigst zijn om uw marketingdoelen te bereiken. Als het bijvoorbeeld uw doel is om loyaliteit op te bouwen of de aankoopfrequentie te verhogen, is gedragssegmentatie belangrijk om te overwegen. Als het uw doel is om uw klantenbestand binnen een bepaalde regio uit te breiden, kan geografische segmentering nuttig zijn. Terwijl u segmentatiecriteria identificeert die u zullen helpen de totale markt te begrijpen en uw marketingdoelen te behalen, ontwikkelt u de basis voor uw segmentatiebenadering. Vervolgens doe je onderzoek om segmentatiegegevens te verzamelen. Het analyseren van de marktgegevens kan u vertellen of uw segmentatiebenadering zinvol is en waar u de criteria mogelijk moet aanpassen om bruikbare, geldige marktsegmentgegevens te verkrijgen.

Doelsegmenten selecteren

Bijvoorbeeld Rolex concentreert zich op één marktsegment – degenen die een luxe horloge willen – en is daarmee een schoolvoorbeeld van de concentratiestrategie van marktsegmentatie. Zodra er een bruikbare segmentatiebenadering is, volgen marketingorganisaties doorgaans een van de twee belangrijkste segmentatiestrategieën: een concentratiestrategie of een multisegmentstrategie.

Selecteer uw marktsegmente
© Pixabay.com

In de concentratiestrategie kiest een bedrijf ervoor om zijn marketinginspanningen te concentreren op slechts één marktsegment. Er wordt slechts één marketingmix ontwikkeld: de combinatie van productaanbod, promotionele communicatie, distributie en prijsstelling gericht op dat interne marktsegment. Het belangrijkste voordeel van deze strategie is dat het de organisatie in staat stelt om de behoeften en wensen van slechts één segment te analyseren en vervolgens al haar inspanningen op dat segment te richten. In de multisegmentstrategie richt een bedrijf zijn marketinginspanningen op twee of meer verschillende marktsegmenten. De organisatie ontwikkelt voor elk segment een aparte marketingmix. Vervolgens ontwikkelen ze marketingprogramma’s die zijn afgestemd op elk van deze segmenten.

Hoe kiest u?

  • Aan wiens behoeften kun je het beste voldoen?
  • Wie worden de meest winstgevende klanten?
  • Kunt u elk doelsegment effectief bereiken en bedienen?
  • Zijn de segmenten groot en winstgevend genoeg om uw bedrijf te ondersteunen?
  • Beschikt u over de middelen om elk doelsegment effectief te bereiken en te bedienen?
  • Als u deze vragen beantwoordt met betrekking tot de verschillende marktsegmenten die u heeft gedefinieerd, bevestigt u welke segmenten waarschijnlijk het beste doelwit zijn voor uw product (en). Deze segmenten worden uw doelmarkt – het object van uw doelgroepstrategie, marketingmix en marketingactiviteiten.