4 Tips voor het optimaal inrichten van een kleine kantoorruimte
Als u een beperkt budget heeft om mee te werken als het gaat om het huren van kantoorruimte, of als u denkt dat uw bedrijf groter wordt dan de ruimte waarin u zich momenteel bevindt, maar u bent nog niet helemaal klaar om een maat groter te maken, lees dan verder. Hier gaan we in op een aantal strategieën en tactieken die u kunt gebruiken om uw ruimte te maximaliseren, zelfs als u het gevoel heeft dat u niet zoveel heeft als u nodig heeft.
1. Maak gemeenschappelijke ruimtes functioneel
Als uw ruimte uit kleine kantoren bestaat, of als het een open kantoorruimte is met veel hokjes, kan het heel snel erg druk worden. Soms is er geen ontkomen aan: mensen hebben individuele ruimtes nodig om te werken. Maar waar mogelijk is het een goed idee om de gemeenschappelijke ruimtes in uw kantoor zo functioneel en veelzijdig mogelijk te maken. Conferentieruimtes en gemeenschappelijke ruimtes moeten zo worden ingericht dat ze kunnen worden gebruikt als werkplekken wanneer mensen een andere omgeving nodig hebben vanuit hun krappe vertrekken. Door ervoor te zorgen dat gedeelde ruimtes strategisch zijn ingedeeld, kunt u het meeste uit de ruimte halen en werknemers de ruimte geven om zich uit te strekken, zowel fysiek als creatief, waardoor de kleine ruimte groter lijkt.
2. Weg met dingen die u niet wilt of gebruikt
Zoals met elke kleine ruimte, kan het opruimen van rommel uit een kleine werkruimte een groot verschil maken. Ga grondig door de ruimte en ruim alles op dat u niet gebruikt en niet meer wilt. Als er iets rondslingert dat de afgelopen twee jaar niet is gebruikt, gooi het dan weg! Doneer wat u kunt, recycle wat niet kan worden gedoneerd en gooi de rest weg. Het verwijderen van alle items die zijn opgeslagen maar niet langer bruikbaar zijn, kan een grote eye-opener zijn en kan helpen om extra ruimte te onthullen waarvan u niet wist dat u die had en die productiever kan worden gebruikt!
3. Ga voor papierloos
Geloof het of niet, papier neemt eigenlijk heel veel ruimte in beslag. Hoewel het goed is om fysieke kopieën te hebben van bepaalde belangrijke documenten en zakelijke contracten, kunt u veel ruimte besparen – en veel hoofdpijn bij het archiveren – als u moeite doet om papierloos te werken! Er zijn een handvol softwareprogramma’s die het maken van contracten en het digitaal laten ondertekenen door de juiste partijen een fluitje van een cent maken. En als u eenmaal een digitaal archief- en opslagsysteem hebt geïnstalleerd, zult u aangenaam verrast zijn hoe gemakkelijk het is om georganiseerd te blijven en dingen terug te vinden wanneer u ze nodig hebt! Bovendien kunt u zich ontdoen van die omvangrijke archiefkasten en extra ruimte creëren die uw medewerkers kunnen gebruiken.
4. Koop kleinschalig meubilair
Ontken niet dat u een kleine ruimte hebt om mee te werken. Omarm in plaats daarvan de ruimte en koop meubels die bij de maat passen. Grote, omvangrijke meubels kunnen een kleine kantoorruimte nog kleiner doen lijken. Met dat in gedachten, laat de forse traditionele bureaus en gedrongen archiefkasten achterwege en kies voor kleinschaliger meubilair met meer open silhouetten. Investeren in nieuwe meubels kan u vaak helpen om het meeste uit uw ruimte te halen, althans voor een tijdje. Het kan een goedkoper en haalbaar alternatief zijn voor het vinden van een grotere (waarschijnlijk duurdere) ruimte en het verplaatsen van uw bedrijf.