India werkt vaker thuis, op het strand of in de natuur door Covid-19

Terwijl de Covid-19-pandemie voortwoedt, werden landen over de hele wereld afgesloten om de verspreiding van de ziekte te voorkomen, wat zich vertaalde in een beperkt verkeer van hun burgers en een mandaat om vanuit huis te werken. Fysieke interactie en samenwerking ‘s nachts beperkt tot onlinevergaderingen en telefoontjes via Skype- en Microsoft-teams.
Volgens een rapport van JLL is 66% van de werknemers in India na het uitbreken van de pandemie onmiddellijk overgestapt op thuiswerken. Terwijl 30% van de Indiase beroepsbevolking heeft gezegd dat de lockdown hen een betere kans heeft gegeven om hun werk en leven in evenwicht te brengen, mist maar liefst 41% de professionele omgeving.

India werkt vaker thuis, op het strand of in de natuur door Covid-19
© Pixabay.com

Aangezien de kantoren en winkels in India nu beginnen te openen, is het de moeite waard te vermelden dat werknemers net zo bezorgd zijn om terug te keren naar kantoren als dat ze er enthousiast over zijn, de reden hiervoor is dat de transitie wemelt van het sociale risico om de infectie te verspreiden. En hoewel de bedrijven gevoeliger zijn geworden voor milieu-, sociale en bestuurskwesties (ESG), blijft de uitdaging om hun personeel vorm te geven om de blootstelling te verminderen. Wel staat vast dat bij afwezigheid van een vaccin aspecten van de werkplekken zullen moeten veranderen om medewerkers in India veilig terug te laten keren naar hun bureau. Dit kan een combinatie zijn van kortetermijnoplossingen die bedoeld zijn om het vertrouwen van de werknemers te vergroten, het aantal personeelsleden op kantoor in één keer te verminderen en ontwerpupgrades en -aanpassingen op de langere termijn die hygiëne centraal stellen in de werkplekplanning.

Hoewel we allemaal weten dat thuiswerken de enige oplossing is om de bal aan het rollen te houden in de huidige situatie, heeft het zijn eigen uitdagingen die variëren van een slechte internetverbinding, gegevensbeveiliging en SEZ / STPI-bindingsverplichtingen tot een ontoereikende infrastructuur en af ​​en toe een gevoel van isolatie. Thuiswerk is een blijvertje, zij het niet voor het hele personeelsbestand, maar zeker voor een deel ervan, aldus het rapport. Workplace Design wordt beheerst door het feit dat mensen de ruimtes die ze innemen vormgeven, met de nadruk op menselijke ervaring, innovaties in technologie, welzijn en duurzaamheid.

India werkt vaker thuis, op het strand of in de natuur door Covid-1
© Pixabay.com

Mogelijk zien we verdere ontwikkelingen in spraakgestuurde technologie om te voorkomen dat uw medewerkers oppervlakken in gemeenschappelijke ruimtes aanraken. Dit wordt toegepast op toetsenborden, touchscreens, lichtschakelaars, deurklinken, deuren, vergadertelefoons, kasten, liftpanelen, toiletten en kranen. Sensoren en spraakactiveringsapparaten zullen onderdeel worden van het landschap en onderdeel worden van de ontwerpoverwegingen, aldus het JLL-rapport.

Het concept dat in opkomst zal zijn, is het mensgerichte ontwerpdenken, satellietkantoren en hub- en clubmodellen. De Re-Imagine-ervaring zou draaien om de ervaring zelf, gevoelens, het vergroten van het vertrouwen van medewerkers, mobiele technologie, flexplekken en flexplekken. Veel organisaties hebben gewaagde uitspraken gedaan over werk vanuit huis en het is hier om te blijven. Technologie zal de levenslijn worden met meer gebruik van mobiele applicaties.

De post-Covid-wereld gaat niet alleen over maatregelen die gericht zijn op het welzijn van werknemers. Het gaat ook om efficiëntie, snelheid en kosteneffectiviteit. Organisaties moeten de bestaande ruimtes optimaliseren door zinvolle bewegingen te maken. Uiteindelijk is het de tijd die wordt besteed aan het optimaliseren van de ruimte die de grootste impact zal hebben. De toekomst van de werkplek is niet langer gevormd rond wat heeft gewerkt, maar in plaats daarvan wat in de toekomst zal werken.