De prijs van een product of dienst

Als ondernemer zijn er natuurlijk veel zaken waar u tegenaan gaat lopen. Misschien gaat u bijvoorbeeld producten verkopen, maar dan is de vraag natuurlijk altijd: welke prijs kan ik specifiek voor dit product vragen? Veel ondernemers hebben er moeite mee om een juiste prijs daarvoor te bepalen. In dit artikel gaan we daar verder op in, zodat u precies weet welke prijs ongeveer bij uw product past.

De prijs van een product of dienst
© Pixabay.com

Vergelijken met andere ondernemers

Een goede manier om de prijs van een product te bepalen, is om dit te vergelijken met die prijs wat andere verkopers ervoor vragen. Het is namelijk belangrijk dat daar rekening mee wordt gehouden. Niet alleen kunt u zo vaststellen wat een goede verkoopprijs is, maar het is bovendien handig om te weten of u boven of onder de prijs van de beste concurrenten ligt. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat u unieke producten verkoopt. Of dat u een bepaalde unieke dienst aanbiedt. In dat geval moet u ook met andere zaken rekening houden.

Creatieve diensten

Want hoe stelt u nu de prijs van een creatieve dienst vast? Daarbij kunt u bijvoorbeeld denken aan het maken van een schilderij. U moet dan natuurlijk nooit een te laag bedrag gaan vragen. De reden hiervoor is dat klanten dan juist denken dat die creatieve dienst weinig waarde heeft. Dat werkt bijvoorbeeld psychologisch heel erg goed. Dit ziet men bijvoorbeeld bij parfum. Veel parfum van dure merken, worden voor een dure prijs aangeboden, juist omdat dit merk bekend staat om de dure prijzen voor producten. Mocht de parfum van een duur merk ineens voor heel goedkoop worden verkocht, dan denken mensen al snel dat er wat aan de hand is met dat product. Zo werkt het dus ook met een creatieve dienst. U moet goed nagaan wat u zoal aanbiedt en welke voordelen de klanten daarbij kunnen hebben.

De prijs van een product of diens
© Pixabay.com

Een voorbeeld om het te bepalen

Stelt u zich bijvoorbeeld eens de volgende situatie voor. U bent een zeer fanatieke webdesigner en u weet dat u unieke websites kunt afleveren. Voor een klant is een website het visitekaartje van de onderneming. Het is dus zeer belangrijk dat deze goed en uniek is. Om die reden heeft de klant veel voordelen bij uw dienst. Dit betekent dat u dan ook meer geld kan vragen voor deze dienst. Op die manier kunt u dus bijvoorbeeld een prijs vaststellen.

Kosten die u maakt

Daarnaast moet u natuurlijk ook kijken naar de kosten die u zelf maakt. Heeft u bijvoorbeeld een duur pand. Dan is het logisch dat u producten of diensten voor een duurdere prijs gaat aanbieden, dan wanneer dat niet het geval is. Dus dat aspect kan ook zeer belangrijk zijn om een prijs vast te stellen. Misschien heeft u ook wel heel veel personeel in dienst. Dat kan natuurlijk ook veel uitmaken.

Conclusie

Al met al kan gesteld worden dat het soms lastig kan zijn om de waarde van een product of dienst te bepalen. Hopelijk heeft dit artikel een aantal goede tips gegeven.