Marketingonderzoek en marketingmix

Een van de lastigste kwesties voor alle ondernemers is het volgende: hoe ga ik mijn producten verkopen aan de klanten en hoe vind ik mijn doelgroep? Voordat u gaat starten met uw ondernemingsactiviteiten, is het aan te raden om alvast een marketingonderzoek op te stellen. Dit is een plan waarin u uiteenzet hoe u de producten gaat stimuleren en bij klanten aan de man gaat brengen. Daarvoor wordt vaak gebruikgemaakt van ‘de vier p’s’. In dit artikel bespreken we deze p’s.

Marketingonderzoek en marketingmix
© Pixabay.com

Product

Allereerst moet u informatie verschaffen over uw producten. Wat is bijvoorbeeld de levensduur van uw producten. Gaat u producten verkopen die heel lang meekunnen? Dan heeft u vaak een andere verkooptechniek nodig dan wanneer u bijvoorbeeld voedingswaren gaat verkopen. Het is dus van groot belang dat u daar al op gaat letten. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken wat de kwaliteit van de producten is. Wilt u zeer goede kwalitatieve producten aanbieden tegen een hoge prijs? Of verkoopt u minder kwalitatieve producten tegen een lagere prijs, maar met een hoger winstmarge? Wat vindt u belangrijk? Een hogere winst, of klanten die kwalitatieve producten hebben?

Prijs

Natuurlijk kan het ook lastig zijn om de prijs vast te stellen van uw product. Natuurlijk is het praktisch heel belangrijk om een goede prijs vast te stellen. Want u wilt natuurlijk een bepaalde winstmarge halen. Daarbij is het ook van belang om te kijken wat het product waard is. Kijk naar de actuele prijzen op de markt. Het kan ook zijn dat u unieke producten verkoopt. In dat geval kan het iets lastiger zijn om de prijzen vast te stellen. Maar u moet natuurlijk ook kijken naar uw maandelijkse vaste lasten. De onderneming moet natuurlijk ook draaiende blijven. Daarnaast moet u vaststellen of u een korting wilt hanteren, of dat u daar niets mee heeft.

Marketingonderzoek en marketingmi
© Pixabay.com

Plaats

Op welke plaats wilt u de vestiging hebben. En waarom heeft u voor die plaats gekozen? Als u bijvoorbeeld een groothandel bent in kantoorartikelen, dan kan het verstandig zijn om uw bedrijfspand in de buurt van grote kantoorpanden te vestigen. U moet dat dus tactisch gaan bekijken. Maar daarnaast is het kostenplaatje natuurlijk ook van belang. Sommige plaatsen zijn immers een stuk duurder dan andere plaatsen. Als het gaat om de marketing speelt de plaats wel een belangrijke plek. Tenzij u uw producten natuurlijk enkel online verkoopt. Dan is dit aspect iets minder relevant.

Promotie

Dan moet u nog kijken op welke manier u gaat promoten. Een product kan namelijk nog zo goed zijn, maar wanneer u aan slechte promotie doet, dan is de kans vrij groot dat het product niet zal aanslaan. En dat is natuurlijk hartstikke jammer. Daarom moet u goed overwegen op welke manier u promotie wil gaan maken voor uw product. Gaat u bijvoorbeeld online adverteren? Of gaat u enkel fysiek adverteren. En hoeveel per maand wilt u maandelijks ongeveer kwijt zijn aan de advertentiekosten? Allemaal erg belangrijk om in ogenschouw te nemen als het gaat om het marketingplan.