Op zoek naar de doelgroep

Veel ondernemers hebben er moeite mee om de juiste doelgroep te vinden voor de producten die ze verkopen. Dit kan natuurlijk ook lastig zijn, want als u gaat adverteren bij de verkeerde doelgroep, dan is dat natuurlijk jammer. Aan de ene kant omdat het niet zo effectief is en dit jammer is voor uw omzet. Anderzijds omdat u dan veel geld kwijt bent, terwijl u er vrijwel niets voor terug gaat krijgen. In dit artikel geven we tips over hoe u het beste de doelgroep voor uw producten, en daarmee uw bedrijf, kunt bepalen.

Op zoek naar de doelgroep
© Pixabay.com

Wat voor producten verkoopt u?

Om de doelgroep vast te stellen, is het allereerst van belang om na te gaan welke producten u precies allemaal verkoopt. Verkoopt u bijvoorbeeld alleen producten voor zeer jonge kinderen. Dan is de doelgroep natuurlijk de jonge kinderen, maar meestal hebben die geen geld, dus dat wordt dan door hun ouders gekocht. De doelgroep is dan jonge ouders. Op die manier moet u dus goed kijken wat uw doelgroep is. Omdat u daar dan vervolgens op moet gaan inspelen.

Online adverteren

Een goede manier om uw doelgroep te bereiken, is door online te gaan adverteren op de sociale media-kanalen. Het punt is namelijk dat u dan voor een specifiek publiek advertenties zichtbaar kunt laten worden. Op die manier kunt u effectiever adverteren, dan wanneer u enkel algemeen gaat adverteren. Er zijn verschillende plekken waar u op die manier kunt adverteren. Het punt is dat u enkel moet betalen wanneer een eventuele klant op uw advertentie klikt. Vroeger was dit anders. Dan moest u maandelijks een bedrag betalen, terwijl u vaak niet eens wist of mensen er wel op klikten.

Op zoek naar de doelgroe
© Pixabay.com

Economische vermogen

U moet natuurlijk ook rekening houden met het economische vermogen van uw doelgroep. Als u bijvoorbeeld jachten verkoopt, dan kunt u wel raden wat de doelgroep is: zeer rijke mensen. Dan moet u ook op een andere manier proberen uw producten aan de man te brengen. Dan moet u bijvoorbeeld naar een miljonairsbeurs toe, alwaar u kunt laten zien wat voor mooie jachten u verkoopt. Maar het kan ook zijn dat u juist producten verkoopt voor de lagere economische klasse. Dan moet u ook daar op inspelen. Niet alleen als het gaat om de prijs, maar ook om de plek waar u uw producten gaat promoten. Dan kunt u bijvoorbeeld reclame maken bij buurthuizen, of bijvoorbeeld op een beurs.

Het koopgedrag

Ook moet u natuurlijk kijken naar het koopgedrag van uw doelgroep. Het is bijvoorbeeld een gegeven dat mensen uit de lagere klasse meer geld uitgeven dan de middenklasse. Maar ook andere vormen van koopgedrag zijn belangrijk om in ogenschouw te nemen met het bepalen van de doelgroep voor uw producten. Welke wensen hebben de mensen uit uw doelgroep? Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw producten afgestemd zijn op die wensen?

Al deze facetten zijn zeer belangrijk. Het bepalen van de doelgroep kan soms best lastig zijn. Maar in sommige gevallen ook weer relatief eenvoudig, maar dit van te voren vaststellen is wel belangrijk.