Misverstanden over Social Media opgehelderd

Social Media is misschien begonnen als een gratis site “waar kinderen dol op zijn”, maar het is nu een belangrijk en krachtig marketinginstrument geworden voor alle bedrijven.
Social Media helpt bedrijven hun doelmarkt te bereiken, met hun publiek in contact te komen, producten en diensten te promoten en uiteindelijk leads te genereren en verkopen te genereren.

Misverstanden over Social Media opgehelderd
© Pixabay.com
  • 98% van de digitale consumenten gebruikt sociale media.
  • 71% van de kleine bedrijven gebruikt sociale media.

Er zijn echter nog steeds een paar misvattingen over Social Media Marketing waardoor het lijkt alsof Social Media geen haalbare tool is voor uw bedrijf.

Mythe 1: Social media marketing is gratis
Het kost niets om u aan te melden voor een account op de grote sociale mediaplatforms en er worden geen kosten in rekening gebracht voor het plaatsen van inhoud. Dit betekent echter niet dat het echt gratis is. Het lijkt misschien niet zo, maar er komt meer bij kijken dan alleen maar een foto, meme of link naar uw website opslokken. Als u echt wilt dat uw marketinginspanningen op sociale media werken, vereist dit tijd, aandacht, onderzoek en hard werken. Wat is uw tijd waard? U moet uw eigen bedrijf runnen, de tijd die u besteedt aan het leren en implementeren van strategieën, het opvolgen van vragen en het controleren van de accounts op opmerkingen is tijdrovend. Bovendien kost het onderzoeken van inhoud, het ontwerpen van afbeeldingen en het onderzoeken van resultaten zelfs nog meer tijd. Dus of u nu uw eigen tijd besteedt aan het voeren van een marketingcampagne of u een professional inhuurt, het kost iets om sociale media met succes op de markt te brengen.

Misverstanden over Social Media opgehelder
© Pixabay.com

Mythe 2: vrienden en volgers zijn het belangrijkst
Het lijkt misschien dat het belangrijkste doel dat u met uw sociale media-account kunt bereiken, is om zoveel mogelijk vrienden en volgers te verzamelen, groter is beter. Maar bij Social Marketing is dit niet het geval. Het is belangrijker om naar de betrokkenheidsstatistieken voor uw updates en advertenties te kijken wanneer u uw succes op sociale media meet. Het is gemakkelijk om honderden of duizenden volgers op uw accounts te krijgen, maar het moeilijkste is om ze aan te spreken en met ze te communiceren. Volgers die leuk vinden, reageren, delen, video’s bekijken, linken naar uw website, etc. zijn meer geïnvesteerd in wat u te zeggen heeft, wat zich vertaalt naar meer interesse in wat u doet en verkoopt. Gebruikers die de tijd nemen om te stoppen en te zien wat u zegt, zijn doorgaans meer in u geïnteresseerd en waarderen uw mening. Wat betekent dat ze je vertrouwen, wat betekent dat ze in de toekomst eerder bij u zullen kopen of je informatie met iemand zullen delen.

Mythe 3: sociale media werken niet
Sommige bedrijfseigenaren denken dat hun inspanningen verspild zijn, omdat ze geen directe resultaten krijgen. Natuurlijk, het lijkt misschien alsof die dagelijkse update niets doet, niemand vond het leuk of deelde het, maar het feit dat uw updates worden gezien en uw advertenties aan duizenden worden weergegeven, betekent dat u in het bijzijn van mensen staat. Er is geen andere advertentiebron die uw bedrijf tegen lage kosten elke dag voor zoveel mensen onder de aandacht brengt.