Slimme richtlijnen voor de inrichting van een werkplaats in jouw bedrijf

In de loop der jaren hebben we grote verschuivingen gezien in de manier waarop werknemers en werkgevers naar werk, de werkplek en het personeelsbestand kijken. Als zodanig wordt nu verwacht dat de werkplek meer functies vervult dan ooit – wat geen verrassing is, aangezien de meesten van ons een aanzienlijk deel van onze week op het werk doorbrengen.

Slimme richtlijnen voor de inrichting van een werkplaats in jouw bedrijf
© Pixabay.com

Het ontwerp van onze werkplekken, zowel via kantoren van één bedrijf als via co-working spaces, is in de loop der jaren drastisch veranderd. Een kantoor moet natuurlijk voldoen aan de behoeften van het bedrijf in kwestie en de respectieve branche – maar er zijn ook zes sleutelelementen van modern werkplekontwerp die over de hele linie gelden en kunnen leiden tot een hogere productiviteit en gelukkiger personeel.

1. Merkbelichaming
Merkbelichaming is meer dan alleen een kleurenpalet dat past bij een merk of bedrijfslogo. Het gaat erom de cultuur, waarden en missie van het merk op een zinvolle manier weer te geven op de hele werkplek.

Objectief ontwerp en functionaliteit kunnen niet alleen een bedrijf en zijn werknemers weerspiegelen, maar werknemers stimuleren om op te treden als merkadvocaten. Het ontwerpen van een ruimte die de waarden van een bedrijf vertegenwoordigt, kan een meeslepende merkervaring creëren.

2. Strategisch ontwerpproces
Strategische sfeer is een term die we gebruiken om een ​​ontwerpbenadering te beschrijven waarbij diepgaande kennis wordt gebruikt om een ​​project te beïnvloeden. Hoewel het niet openlijk is, moedigt de methodologie ontwerpbeslissingen aan om objectief te zijn en in overeenstemming te zijn met de overeengekomen projectprincipes. Het gaat om innovatie en een antwoord op het vervagen van sectorgrenzen in hospitality design, huiselijkheid en gebruikersgerichte werkplekken.

Slimme richtlijnen voor de inrichting van een werkplaats in jouw bedrij
© Pixabay.com

3. Maximaliseren van personeelsbehoud
In een tijd waarin veel werknemers de mogelijkheid hebben om vanuit huis te werken, moet de werkplaats hen verleiden om binnen te komen voor productiviteit, welzijn en samenwerking door een goede luchtstroom, veel natuurlijk licht, toegang tot de natuur en de mogelijkheid om te communiceren met collega’s. Evenzo kan werkplekontwerp worden gebruikt als een hulpmiddel bij werving door een verleidelijke omgeving te creëren die mensen willen als hun werkomgeving.

4. Socialisatie van het personeel
De behoefte aan werkplekken zullen tot op zekere hoogte een beetje meer een café (en vice versa) moet worden. Personeel toestaan ​​om te socializen, moet een kernonderdeel zijn van het ontwerp van de werkplek. Hoewel socialiseren geen afbreuk mag doen aan het voltooien van taken, moet het ontwerp het personeel aanmoedigen om organisch te communiceren. Er zijn veel tools op de werkplek beschikbaar voor teamleden om verbinding te maken via technologie, maar we mogen de voordelen van face-to-face gesprekken en workshops niet vergeten. Dit kan verder reiken dan een gemeenschappelijke lunchroom tot het ontwerpen van trappen waar u kunt stoppen als u een collega kruist.

De manier waarop bureaus zijn gerangschikt is ook belangrijk – waar hun vorm, oriëntatie ten opzichte van een ander bureau en het gebruik van verdelers (via schermen of door gebruik te maken van de meer natuurlijke verdeler in de vorm van computers) bepalen hoe moeiteloos interactie is. We moeten ook in gedachten houden dat computerschermformaten op de werkplek vaak groter worden naarmate de technologie zich ontwikkelt.